Al llarg de la
setmana, he estat dissenyant i planificant una sessió de psicomotricitat que he
dut a la pràctica a la jornada d’avui amb els infants. Certament, els
coneixements teòrics adquirits a l’assignatura de Desenvolupament Psicomotriu a la Primera Infància impartida a la
carrera, així com un curs monogràfic que vaig realitzar per compte propi
impartit a càrrec de l’Escola de Temps Lliure i Animació de s’Espurna, van ser
molt útils a l’hora de realitzar aquesta tasca en la qual he pogut posar en
pràctica aquest sabers.
La meva
proposta, consistia en que els propis infants imaginessin que estaven viatjant
per l’espai exterior. Just acaben de terminar el projecte de l’infinit en el
qual han investigat sobre l’espai, els planetes, les naus espacials, etc. És
per això, que aquesta proposta es presentava per a ells com un repte abordable i
totalment significatiu, ja que connecta de ple amb el que estan treballant a
l’aula. A continuació presento el desenvolupament
de la sessió de psicomotricitat, a través de la narració, alguns diàlegs i
material fotogràfic, que podreu trobar fent clic aquí. Espero que us agradi tant com van
gaudir els infants!
VIATGEM A L'ESPAI
Nombre de la sessió
|
|
Nombre d’alumnes
|
26 alumnes
|
Edat dels alumnes
|
5 - 6 anys
|
Temps
destinat a la sessió
|
60 minuts
|
Material necessari
|
-
Matalassos de
psicomotricitat
-
Espatlleres
-
Banc
-
Potro
-
Pilotes De goma-espuma
de diferents tamanys i colots
-
Pilotes de bàdminton
-
Pilota gegant groga.
*Els tres
darrers materials, els introduirem a la meitat de la sessió, una vegada
passada la primera part de desfogament. A més a més, les pilotes de
goma-
espuma ens serviran per imaginar que són planetes i satèl·lits, mentre que les pilotes de bàdminton ens faran imaginar que hi ha moltes estrelles fugaces. Per últim, la pilota gegant groga podrà ser el sol. |
Objectius
|
-
Familiaritzar-se amb
l’espai exterior i les galàxies.
-
Diferenciar entre
estrelles i planetes.
-
Fomentar la imaginació
i la creativitat
|
Ritual d’entrada
|
- Arribem a la sala de
psicomotricitat i seiem en cercle. Els infants es lleven les sabates i es posen
els mitjons de manera autònoma.
- Presentem la temàtica
de la sessió: contem una història relacionada amb la temàtica que anem a
tractar i que, en aquest cas, està relacionada amb l’espai exterior.
D’aquesta manera, els posam en situació i deixem volar la seva imaginació.
- A continuació,
recordem les normes. Començarem per les positives demanant-los quines coses
sí podem fer a psico com ara córrer, saltar, lluitar, i sobre tot, passar-ho
molt bé. Desprès els demanarem per aquelles coses que no poden fer com ara
pegar, tirar del cabell, espitjar o destruir les construccions dels companys.
D’aquesta forma, donem major importància a aquells aspectes positius
reforçant tot allò que si podem fer, en lloc de centrar-nos en la part
negativa. També els informen que els avisarem cinc minuts abans d’acabar la
sessió, i de la senyal que farem servir per indicar el final d’aquesta i que
han de començar a recollir el material emprat. Pot ser a través del xiulet,
palmades, etc.
-
Per últim, la
pscomotricista guiarà l’escalfament que realitzarà de forma lúdica i dinàmica
a través d’un joc. Així doncs, començarà a despertar les diferents parts del
cos començant dels peus al cap.
|
Tornada
a la calma
|
- Cinc minuts abans de
finalitzar la sessió, la psicomotricista avisarà als infants, mitjançant la
consigna donada, de que ha terminat el temps de joc i s’ha de recollir el
material.
-
Reunim a tots els
infants a la zona d’assemblea de la
sala i tractem de que tornin a la calma mitjançant la relaxació i la
respiració pausada.
-
A continuació,
demanarem a cada infant les sensacions viscudes; si ho han passat, bé, amb
qui ha jugat i a què, etc.
|
Representació
|
-
Per a la fase de
representació, tractarem de construir una història en la qual hi entrin tots
els infants a mode de personatges que van vivint tota una sèrie
d’esdeveniments segons tot allò a que han jugat durant la sessió. En aquest
cas, la història sorgida ha estat la següent:
Hi havia una vegada, uns astronautes (nom
d’infants) que eren gats i gossos.
Estaven a dins d’una nau espacial viatjant per l’espai!. En (nom
d’infants), eren quatre gossos
astronautes que saltaven d’es d’un trampolí per intentar arribar fins a la
lluna!
Un dia, la (nom
d’una nena) astronauta va batallar
contra uns marcians molt dolents que els volien envair i destruir la seva
nau! Va demanar ajuda a la resta dels seus companys astronautes que estaven
explorant altres planetes: (noms de cinc nenes) al planeta Júpiter; (altres nens) que estaven a Saturno construint un castell; (i set companys
més) que exploraven Marte.
Tots els amics van sumar les seves forces i
gràcies a això van aconseguir fer fora als marcians!
Finalment, van organitzar una festa per
festejar-ho. I conte contat conte acabat, si no és mentida serà veritat.
|
Ritual
de sortida
|
-
Els infants es lleven
els mitjons de psico i es posen les sabates tot sols. D’aquesta forma,
treballem l’autonomia personal.
-
Sortim de la sala i
tornem a l’aula.
|
Personalment, he
de dir que m’he sentit molt a gust realitzant aquesta sessió. Penso que en tot
moment he sabut dirigir i dur endavant la proposta, així com al grup d’infants,
sense més incident dels típicament normals a les sessions de psicomotricitat.
Crec que ha funcionat molt bé la proposta de presentar-les alguna consigna com
en aquest cas imaginar-se que es troben a l’univers, ja que mai ho havien fet i
hem pogut observar una gran participació i entusiasme per part dels infants.
Per últim, destacar que un aspecte que hauré de millorar de cara a futures
sessions és la de controlar més conscientment el temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada