Desprès de varies setmanes pensant en una proposta
per fer amb els infants en un sessió de psicomotricitat, li vaig comentar a la
meva tutora de fer una proposta innovadora i arriscada, que no s’havia fet
abans a l’escola. Aquesta activitat, consistia en emprar com a material
principal, capses de cartró. Moltes capses de diferents grandàries de cartró. Per tal de dissenyar i planificar aquesta sessió, em
vaig inspirar en els coneixements teòrics adquirits a l’assignatura de
Desenvolupament Psicomotriu a la Primera Infància impartida a la carrera, així
com un curs monogràfic que vaig realitzar per compte propi impartit a càrrec de
l’Escola de Temps Lliure i Animació de s’Espurna, de manera que he pogut posar
en pràctica aquests sabers.
La meva proposta, consistia en que els propis
infants deixessin volar la seva imaginació i creativitat per tal de realitzar
el joc i moviments que els motivessin en cada moment. A més a més, es tracta
d’una activitat significativa, ja que està relacionada amb el projecte que
estem treballant en aquell moment a l’aula. És per això, que com a materials
addicionals afegirem cintes de mesura i metros, per tal que puguin fer les
seves hipòtesis. Destaca el descobriment de dos nens tal i com narrarem més
endavant. A continuació presento el desenvolupament de la
sessió de psicomotricitat, a través de la narració de l’experiència, així com
material fotogràfic que us ajudi a crear una imatge molt més fidel de la
realitat viscuda. Espero que us agradi tant com van gaudir els propis infants!
CAPSES I MÉS CAPSES!
Nombre
de la sessió
|
Capses i més capses!
|
Nombre
d’alumnes
|
26 alumnes
|
Edat
dels alumnes
|
5 - 6 anys
|
Temps
destinat a la sessió
|
60 minuts
|
Material
necessari
|
*Els dos darrers materials, els introduirem a la
meitat de la sessió, una vegada passada la primera part de desfogament. En
aquesta ocasió. Els metros ens ajudaran a mesurar l’alçada de les diferents
construccions realitzades pels infants amb les capses i els matalassos. Es
tracta d’una bona oportunitat per posar en pràctica la proposta que estam
realitzant paral·lelament en les sessions de projecte en les quals estem
mesurant a na Lucy, el primer mico en l’evolució.
|
Objectius
|
|
Ritual
d’entrada
|
- Arribem
a la sala de psicomotricitat i seiem en cercle. Els infants es lleven les
sabates i es posen els mitjons de manera autònoma.
- Presentem
la temàtica de la sessió. Per això, demanem als infants si veuen alguna cosa
diferents a la sala. D’aquesta forma els fem partícips i protagonistes de la
proposta. Els expliquem que aquesta sessió tindrà un nou material; capses i
més capses de cartró. Amb elles, podran fer volar la seva imaginació:
amagar-se, fer construccions, mesurar-les, construir una torre, etc. També
els fem saber que al cap d’un temps introduirem un altre material que serà
sorpresa, per tal de crear expectativa.
-
A
continuació, recordem les normes. Començarem per les positives demanant-los
quines coses sí podem fer a psicomotricitat com ara córrer, saltar, lluitar,
i sobre tot, passar-ho molt bé. Desprès els demanarem per aquelles coses que
no poden fer com ara pegar, tirar del cabell, espitjar o destruir les
construccions dels companys. D’aquesta forma, donem major importància a
aquells aspectes positius reforçant tot allò que si podem fer, en lloc de
centrar-nos en la part negativa. També els informen que els avisarem cinc
minuts abans d’acabar la sessió, i de la senyal que farem servir per indicar
el final d’aquesta i que han de començar a recollir el material emprat. Pot
ser a través del xiulet, palmades, etc.
|
Desenvolupament
|
Enderrocament de la torre
En la proposta que aquí presentem, hem realitzat
tres torres (dos de matalassos i una centra amb les capses de cartró). La
psicomotricista contarà fins a tres i els infants sortiran corrent per
enderrocar la torre. Podem crear un mica d’expectació tardant en contar per
tal d’augmentar l’emoció dels nens.
Fase de desfogament
En un primer moment, les activitats de l’infant
seran principalment de desfogament i alliberació de tensions que es traduiran
en un joc amb accions com ara saltar del plinton o la cama elàstica, caure
als matalassos, botar, trepar per les espatlleres, colpejar-se, xocar-se,
etc.
Fase de joc simbòlic (en aquesta fase,
intruïm els nous materials previstos)
Passats els primers 15-20 minuts, podem observar
un comportament més tranquil en els infants, i comencem a observar els
primers jocs més elaborats. Es tracta d’un joc simbòlic en el que la
imaginació cobra un paper molt important. Predomina aquí la construcció de castells
de princeses i prínceps, super herois que lluiten contra els malvats, jocs
d’amagatalls, etc.
A més a més, gràcies als nous materials introduïts
com els tubs de cartró i les cintes de mesurar, afavorim jocs més elaborats i
amb un major grau de desenvolupament del pensament matemàtic, entre altres. Així
doncs, podem destacar el descobriment de dos nenes, que van trobar dos
matalassos que mesuraven exactament el mateix que na Lucy; 120 centímetres!
Enhorabona boixes!
|
Tornada
a la
calma
|
|
Representació |
Per
a la fase de representació, volia utilitzar un material modelable que
permetis als infants construir en volum per tal que poguessin simbolitzar la
experiència viscuda durant la sessió. El fang, era una excel·lent opció però
degut a la falta de temps disponible, vam optar per la plastilina. D’aquesta
forma, fer grups de joc o de manera individual, els infants van poder mostrar
el seu joc a través de l’expressió plàstica.
|
Ritual
de
sortida
|
|
A continuació, us deixo una presentació en Movie Maker amb les imatges més significatives de la sessió. Espero que us agradi tant com van gaudir els propis infants!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada