Avui hem
començant un nou projecte i, com tots i cadascun d’ells, el seu sorgiment és
tot un esdeveniment que cal narrar. A continuació, us present el recorregut que
hem seguit durant aquest més de maig en el que els infants han pogut descobrir,
dubtar, demanar, fer hipòtesis i conèixer una mica més sobre l’origen de l’ésser
humà.
Arran de
completar la nostra línia del temps i situar en ella a aquelles persones
importants pels infants, una de les nenes va dir: “us imagineu que algú va néixer a l’any 0?”. Aquesta sorprenent i
inesperada pregunta, va provocar moltes reaccions en els infants, alguns dels
quals van contestar: “a la! Però això és impossible”,
“l’any 0 no existeix”. De sobte un munt de qüestions i dubtes s’obrien camí en
les ments dels nostres infants; existeix l’any 0?, va néixer algú aquell any? Com
i quan va aparèixer la primera persona?, etc. Així doncs, d’aquesta forma tan fortuïta
vam acordar que les dues preguntes que obririen el nostre projecte serien si algú
havia nascut a l’any 0 i cóm va néixer la primera persona.
En primer lloc, calia que na Raquel i jo ens reuníssim per tal de planificar i acordar cap a on volíem dur el projecte; a quins aspectes volíem donar més rellevància, a què preguntes volien donar resposta els infants, i quines activitats i materials posaríem al seu abast. Finalment, arran dels comentaris i materials que ens portaven els infants, vam fer un planning amb els infants sobre què faríem:
- Mirar el vídeo portat per una de les nenes titulat "El origen
de la vida” de Érase una vez el cuerpo humano)
i l’enllaç a Youtube titulat “Érase una vez la tierra”, que també tractava sobre
l’origen de la vida.
-
Anar a la biblioteca per treure informació rellevant per al nostre
projecte; llibres, enciclopèdies, revistes, contes, etc.
-
Treballar sobre aspectes de mesura arran del descobriment de na
Lucy.
Tractant de respondre a la pregunta sobre Cóm va aparèixer la primera persona?, vam
seguir una dinàmica de treball vol curiosa que no havia vist abans. En primer
lloc, vam retirar totes les taules de la classe i vam disposar les cadires en
forma de rotllana al mig de la classe de manera que tots ens poguéssim veure
les cares. A continuació,
cadascun dels infants que havia portat la informació, havia d’elegir a 4-5
infants per tal d’explicar-los les seves teories con respecte a la pregunta que
havien investigat. Un integrant de cada grup exerciria el rol de secretari de
tal manera que hauria d’escriure a una fulla les conclusions estretes del que
explicaria el seu company. Cal destacar, que cada grup podria treballar a
diferents zones com ara a l’interior de la classe o fora al passadís amb total
llibertat. Finalment, es reuníem de nou a la rotllana i el secretari de cada
grup explicava en veu alta a la resta dels companys les investigacions i
conclusions a les que havien arribat per tal de compartir tota la informació i
conèixer les diferents teories existents. A més a més, cal destacar que un
infant va exercir la funció de fotògraf amb la qual cosa es va encarregar
d’enregistrar tots els moments que vam viure.
Durant la
setmana, els infants van recopilar molta informació i documentació sobre les
qüestions plantejades. Alguns d’ells, van portar documentació audiovisual a
través de la qual vam poder entendre un poc millor sobre els esdeveniments que
van donar lloc a la vida i que ens ha dut fins als nostres dies. Gràcies al fet
d’haver observat el vídeo aportat per una de les nenes sobre "El origen de la vida” de Érase una vez el cuerpo humano i l’enllaç “Érase una vez la tierra”
en Youtube” sobre l’origen de la vida, vam descobrir les següents dades:
Sobre
el món en que habitem:
-
Fa
10.000.000.000 (10 mil milions d’anys) que es va crear l’univers.
-
Fa
5 mil milions d’anys que es va crear la terra.
-
Fa
1.500 milions d’anys es va aparèixer la primera cèl·lula que va donar lloc a la
vida.
-
Cada
cèl·lula mesura una centèsima de mil·límetre.
-
El
cos humà alberga 60 billons de cèl·lules.
Diferents etapes
per les que ha passat la terra:
-
Era
Azoica (fa 5 mil milions d’anys) à només hi havia volcans
-
Era
precambrica (1.500 milions d’anys) à hi havia l’alga blava i l’ameba
-
Era
paleozoica (500 milions d’anys) à hi havia falgueres, trilobites i el
peix paleozoic.
-
Era
mesozoica (200 milions d’anys) à hi havia el pietrodàctil i els
dinosaures
-
Era
cenozoica (78 milions d’anys) à hi havia el mamut
Teoria de l’evolució
Aquesta teoria
ens diu que l’home va evolucionar de mico a persona a través de molts d’anys. Aquest
és el procés que va seguir:
Lemur à ramapithecus à
austrolupithecus à homo erectus à home neandertal à home de cro-magnon + homo sapiens à homo sapiens
sapiens.
1. Trobar
a la fotocopia impresa on hi havia informació de na Lucy els nombres que
indicaven quant mesurava i els anys que feia que havia nascut.
2.
Posant
a disposició seva diferents materials (paper continu, cintes, corda, gomets,
clips, palets, culleres de plàstic, retoladors i cintes de mesurar) els infants
havien de trobar la manera d’ensenyar-nos quan eren 120cm per tal de fer-nos
una idea del que mesurava el nostre mico.
3. Finalment,
en rotllana havien d’explicar com han funcionat els grups i si han aconseguit o
no mesurar els 120cm de la Lucy i de quina manera ho han fet.
Degut a l’èxit
que aquesta proposta va provocar, i desprès de comprovar que na Lucy era molt
més baixeta del que ells pensaven, vam veure interessant que ara fossin els
propis infants qui s’haguessin de mesurar per veure si algú mesurava com el
nostre mico. Aquesta nova proposta, consistia en que els infants, per parelles,
havien de mesurar-se, i llavors escriure en un paperet el seu nom i els
centímetres. Finalment, traçaven la línia amb diferents materials que els
havíem cedit (gomets, clics, cintes, corda, palets, etc.) i ho aferraven a un plafó que havia preparat al passadís per a l'ocasió.
Un altre aspecte que va suscitar un gran interès entre els infants, estava vinculat amb els anys que feia que havia nascut na Lucy; 3’2 milions d’anys!! Aquest número tan gran, escapava a la ment dels petits, però vam tractar d’entendre aquest concepte tan abstracte per a ells. La veritat és que vaig gaudir molt amb aquesta proposta perquè vaig poder endinsar-me una mica més en la ment dels infants i les hipòtesis tant interesants que fan. En primer lloc, els vam demanar que escrivissin en números la quantitat de tres milions dos-cent mil anys. Les produccions van ser d’allò més original i diferents, però una nena s’hi va apropar realment a la xifra!! No anaven gens malament encaminats. A continuació, amb una pissarreta els vaig mostrar com s’escrivia. Els infants estaven realment atents i sentien molta curiositat per descobrir aquell número tan gran. A més amés, vaig aprofitar per explicar-los les diferents maneres que hi ha d’escriure el mateix nombre. D’aquesta forma, va introduir el concepte dels nombres negatius i l’abans de Crist. Finalment, vam situar a la Lucy i altres dades extretes dels vídeos, a la nostra línia del temps.
Una altra proposta molt interessant, va ser la de construir entre tots el nostre racó de projecte. És per això, que a banda dels materials que van portar els infants, també vam realitzar una recerca a la biblioteca de l’escola per tal de trobar informació rellevant que ens pogués servir per conèixer una mica més en profunditat els diferents aspectes plantejats envers el nostre projecte.
Finalment, era
temps de donar per tancat el nostre projecte, amb una tapa que reflectia el
camí viscut. El procés seguit ha estat el següent:
1.
Retallar
imatges de la evolució de mico a home i aferrar-lo a la cartolina amb la seva
pròpia cara en el darrer, què és l’humà.
2.
Escriure
el títol acordat per tots “Completant la
línia del temps...” i repassar les lletres de diferents colors.
3.
Elegir
quatre quadrats de cartolines de colors, fer-los un dibuix i escriure anys, i
desprès repassar-ho.
4.
Ficar
els quadrats a la cinta i posar-los a la cartolina, amb l’ajuda de la Raquel i
meva.
Personalment, he
de dir què és realment emocionant i interessant veure com de la manera més fortuïta
i casual de la vida diària d’aula, els infants es fan preguntes, es qüestionen,
plantegen dubtes i fan hipòtesis sobre temes tan complexos com és l’origen de
la vida i concretament de l’ésser humà. Aquest viatge, ens ha dut a conèixer diferents
teories sobre l’aparició de l’ésser a la terra, per una banda la Teoria Creacionista
que ens explica que va ser Déu i va crear l’home, i d’altra banda la Teoria
Evolucionista que ens diu que l’home va evolucionar a partir d’un mico. D’aquesta
forma, també vam conèixer a na Lucy, vam descobrir diferents sistemes de
mesura, vam saber què són els centímetres, com s’escriu 3’2 milions d’anys, que
“aC” significa abans de Crist i que abans de l’any 1 existia l’any -1, -2, -3, -4
i així successivament. Però sobre tot, hem après a investigar, a ser curiosos,
a indagar, a reflexionar i a no voler deixar d’aprendre mai!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada