GRÀCIES ALS MÚSICS DE COLORS I A LA RAQUEL PER DEIXAR-ME ENTRAR EN EL VOSTRE PETIT MÓN. DURANT AQUESTS MESOS HEM BALLAT, HEM CANTAT, HEM RIGUT, HEM PLORAT D'EMOCIÓ, HEM SOMIAT... GRÀCIES PER TOT EL QUE M'HEU ENSENYAT I SOBRETOT PER L’AMOR I L’ESTIMA QUE M'HEU TRANSMET. NO US OBLIDARÉ MAI. OS ESTIM A TOTS!!

divendres, 19 d’abril del 2013

Disseny d'una sessió de psicomotricitat: Viatgem a l'espai!


Al llarg de la setmana, he estat dissenyant i planificant una sessió de psicomotricitat que he dut a la pràctica a la jornada d’avui amb els infants. Certament, els coneixements teòrics adquirits a l’assignatura de Desenvolupament Psicomotriu a la Primera Infància impartida a la carrera, així com un curs monogràfic que vaig realitzar per compte propi impartit a càrrec de l’Escola de Temps Lliure i Animació de s’Espurna, van ser molt útils a l’hora de realitzar aquesta tasca en la qual he pogut posar en pràctica aquest sabers. 

La meva proposta, consistia en que els propis infants imaginessin que estaven viatjant per l’espai exterior. Just acaben de terminar el projecte de l’infinit en el qual han investigat sobre l’espai, els planetes, les naus espacials, etc. És per això, que aquesta proposta es presentava per a ells com un repte abordable i totalment significatiu, ja que connecta de ple amb el que estan treballant a l’aula. A continuació presento el desenvolupament de la sessió de psicomotricitat, a través de la narració, alguns diàlegs i material fotogràfic, que podreu trobar fent clic aquí. Espero que us agradi tant com van gaudir els infants!


VIATGEM A L'ESPAI

Nombre de la sessió
Viatgem a l’espai!

Nombre d’alumnes
26 alumnes
Edat dels alumnes
5 - 6 anys
Temps destinat a la sessió
60 minuts


Material necessari
-          Matalassos de psicomotricitat
-          Espatlleres
-          Banc
-          Potro
-          Pilotes De goma-espuma de diferents tamanys i colots
-          Pilotes de bàdminton
-          Pilota gegant groga.

*Els tres darrers materials, els introduirem a la meitat de la sessió, una vegada passada la primera part de desfogament. A més a més, les pilotes de goma-
espuma ens serviran per imaginar que són planetes i satèl·lits, mentre que les pilotes de bàdminton ens faran imaginar que hi ha moltes estrelles fugaces. Per últim, la pilota gegant groga podrà ser el sol.



Objectius
-          Familiaritzar-se amb l’espai exterior i les galàxies.
-          Diferenciar entre estrelles i planetes.
-          Fomentar la imaginació i la creativitat




Ritual d’entrada




-       Arribem a la sala de psicomotricitat i seiem en cercle. Els infants es lleven les sabates i es posen els mitjons de manera autònoma.
-    Presentem la temàtica de la sessió: contem una història relacionada amb la temàtica que anem a tractar i que, en aquest cas, està relacionada amb l’espai exterior. D’aquesta manera, els posam en situació i deixem volar la seva imaginació.
-       A continuació, recordem les normes. Començarem per les positives demanant-los quines coses sí podem fer a psico com ara córrer, saltar, lluitar, i sobre tot, passar-ho molt bé. Desprès els demanarem per aquelles coses que no poden fer com ara pegar, tirar del cabell, espitjar o destruir les construccions dels companys. D’aquesta forma, donem major importància a aquells aspectes positius reforçant tot allò que si podem fer, en lloc de centrar-nos en la part negativa. També els informen que els avisarem cinc minuts abans d’acabar la sessió, i de la senyal que farem servir per indicar el final d’aquesta i que han de començar a recollir el material emprat. Pot ser a través del xiulet, palmades, etc.
-          Per últim, la pscomotricista guiarà l’escalfament que realitzarà de forma lúdica i dinàmica a través d’un joc. Així doncs, començarà a despertar les diferents parts del cos començant dels peus al cap.



Desenvolupament















Enderrocament de la torre
Una vegada hem escalfat tot el cos, la psicomotricista en aquell moment (la tutora), contarà fins a tres i els infants sortiran corrent per enderrocar la torre. Podem crear un mica d’expectació tardant en contar per tal d’augmentar l’emoció dels nens.

Fase de desfogament
En un primer moment, les activitats de l’infant seran principalment de desfogament i alliberació de tensions que es traduiran en un joc amb accions com ara saltar, caure, botar, trepar, colpejar, xocar, etc.

Fase de joc simbòlic (en aquesta fase, intruïm els nous materials previstos)
Passats els primers 15-20 minuts, podem observar un comportament més tranquil en els infants, i comencem a observar els primers jocs més elaborats. Es tracta d’un joc simbòlic en el que la imaginació cobra un paper molt destacat. Predomina aquí la construcció de castells de princeses i prínceps, super herois que lluiten contra els malvats, etc. N’és un exemple el joc acompanyat del les produccions orals dels següents infants, quan els preguntàvem a què estaven jugant (recordem que la consigna era que ens trobàvem a l’espai):

Mr: “És una nau que m’he inventat. Estic explorant la lluna” (damunt d’una construcció amb matalassos). 



I: “M’estic balancejant per l’espai” (damunt d’un matalàs en forma de cilindre).



N, A i Mn: “Estic navegant per l’espai" (mentre feien equilibri a un matalàs en forma de mig cilindre).



O: “Vull arribar fins a les estrelles!!" (saltant des del plinton). 





J: “És una casa espacial” (dins d’una construcció feta amb matalassos).

A més a més, gràcies als nous materials introduïts com ara les pilotes de goma-espuma, pilotes de bàdminton i pilotes gegants, els infants podran dur la seva imaginació una passa més enllà simulant que han trobat nous planetes que ens recorden a aquells estudiats a classe com ara Marte, Saturno i Júpiter, entre d’altres. D’aquesta forma, comença una intrèpida aventura en la que hauran d’investigar per trobar la cura d’una malaltia a la Terra i lluitar contra els enemics alienígenes....

*Utilitzem la primera grafia per tal de no revelar el nom real i complet dels infants.


  
Tornada a la calma
-         Cinc minuts abans de finalitzar la sessió, la psicomotricista avisarà als infants, mitjançant la consigna donada, de que ha terminat el temps de joc i s’ha de recollir el material.
-          Reunim a tots els infants a la zona  d’assemblea de la sala i tractem de que tornin a la calma mitjançant la relaxació i la respiració pausada.  
-          A continuació, demanarem a cada infant les sensacions viscudes; si ho han passat, bé, amb qui ha jugat i a què, etc.



Representació



-          Per a la fase de representació, tractarem de construir una història en la qual hi entrin tots els infants a mode de personatges que van vivint tota una sèrie d’esdeveniments segons tot allò a que han jugat durant la sessió. En aquest cas, la història sorgida ha estat la següent:

Hi havia una vegada, uns astronautes (nom d’infants) que eren gats i gossos. Estaven a dins d’una nau espacial viatjant per l’espai!. En (nom d’infants), eren quatre gossos astronautes que saltaven d’es d’un trampolí per intentar arribar fins a la lluna!
Un dia, la (nom d’una nena) astronauta va batallar contra uns marcians molt dolents que els volien envair i destruir la seva nau! Va demanar ajuda a la resta dels seus companys astronautes que estaven explorant altres planetes: (noms de cinc nenes) al planeta Júpiter; (altres nens) que estaven a Saturno construint un castell; (i set companys més) que exploraven Marte.
Tots els amics van sumar les seves forces i gràcies a això van aconseguir fer fora als marcians!
Finalment, van organitzar una festa per festejar-ho. I conte contat conte acabat, si no és mentida serà veritat.



Ritual de sortida
-          Els infants es lleven els mitjons de psico i es posen les sabates tot sols. D’aquesta forma, treballem l’autonomia personal.
-          Sortim de la sala i tornem a l’aula.


Personalment, he de dir que m’he sentit molt a gust realitzant aquesta sessió. Penso que en tot moment he sabut dirigir i dur endavant la proposta, així com al grup d’infants, sense més incident dels típicament normals a les sessions de psicomotricitat. Crec que ha funcionat molt bé la proposta de presentar-les alguna consigna com en aquest cas imaginar-se que es troben a l’univers, ja que mai ho havien fet i hem pogut observar una gran participació i entusiasme per part dels infants. Per últim, destacar que un aspecte que hauré de millorar de cara a futures sessions és la de controlar més conscientment el temps.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada