GRÀCIES ALS MÚSICS DE COLORS I A LA RAQUEL PER DEIXAR-ME ENTRAR EN EL VOSTRE PETIT MÓN. DURANT AQUESTS MESOS HEM BALLAT, HEM CANTAT, HEM RIGUT, HEM PLORAT D'EMOCIÓ, HEM SOMIAT... GRÀCIES PER TOT EL QUE M'HEU ENSENYAT I SOBRETOT PER L’AMOR I L’ESTIMA QUE M'HEU TRANSMET. NO US OBLIDARÉ MAI. OS ESTIM A TOTS!!

dijous, 23 de maig del 2013

Disseny d'una sessió de psicomotricitat: Capses i més capses!

Desprès de varies setmanes pensant en una proposta per fer amb els infants en un sessió de psicomotricitat, li vaig comentar a la meva tutora de fer una proposta innovadora i arriscada, que no s’havia fet abans a l’escola. Aquesta activitat, consistia en emprar com a material principal, capses de cartró. Moltes capses de diferents grandàries de cartró. Per tal de dissenyar i planificar aquesta sessió, em vaig inspirar en els coneixements teòrics adquirits a l’assignatura de Desenvolupament Psicomotriu a la Primera Infància impartida a la carrera, així com un curs monogràfic que vaig realitzar per compte propi impartit a càrrec de l’Escola de Temps Lliure i Animació de s’Espurna, de manera que he pogut posar en pràctica aquests sabers.

La meva proposta, consistia en que els propis infants deixessin volar la seva imaginació i creativitat per tal de realitzar el joc i moviments que els motivessin en cada moment. A més a més, es tracta d’una activitat significativa, ja que està relacionada amb el projecte que estem treballant en aquell moment a l’aula. És per això, que com a materials addicionals afegirem cintes de mesura i metros, per tal que puguin fer les seves hipòtesis. Destaca el descobriment de dos nens tal i com narrarem més endavant. A continuació presento el desenvolupament de la sessió de psicomotricitat, a través de la narració de l’experiència, així com material fotogràfic que us ajudi a crear una imatge molt més fidel de la realitat viscuda. Espero que us agradi tant com van gaudir els propis infants!

CAPSES I MÉS CAPSES!

Nombre de la sessió
Capses i més capses!
Nombre d’alumnes
26 alumnes
Edat dels alumnes
5 - 6 anys
Temps destinat a la sessió
60 minuts




         Material 
         necessari
  •            Matalassos de psicomotricitat
  •             Espatlleres
  •             Banc
  •             Plinton
  •             Cama elàstica
  •             Capses de cartró de diferents grandàries
  •             Tubs de cartró
  •             Metros varis.

*Els dos darrers materials, els introduirem a la meitat de la sessió, una vegada passada la primera part de desfogament. En aquesta ocasió. Els metros ens ajudaran a mesurar l’alçada de les diferents construccions realitzades pels infants amb les capses i els matalassos. Es tracta d’una bona oportunitat per posar en pràctica la proposta que estam realitzant paral·lelament en les sessions de projecte en les quals estem mesurant a na Lucy, el primer mico en l’evolució.



        Objectius
  •             Manipular i conèixer les possibilitats de les capses de cartró.
  •             Realitzar construccions de diferents grandàries.
  •            Familiaritzar-se amb els sistemes de mesura més usuals.
  •           Fomentar la imaginació i la creativitat.








          Ritual 
         d’entrada
-        Arribem a la sala de psicomotricitat i seiem en cercle. Els infants es lleven les sabates i es posen els mitjons de manera autònoma.
-    Presentem la temàtica de la sessió. Per això, demanem als infants si veuen alguna cosa diferents a la sala. D’aquesta forma els fem partícips i protagonistes de la proposta. Els expliquem que aquesta sessió tindrà un nou material; capses i més capses de cartró. Amb elles, podran fer volar la seva imaginació: amagar-se, fer construccions, mesurar-les, construir una torre, etc. També els fem saber que al cap d’un temps introduirem un altre material que serà sorpresa, per tal de crear expectativa. 
-          A continuació, recordem les normes. Començarem per les positives demanant-los quines coses sí podem fer a psicomotricitat com ara córrer, saltar, lluitar, i sobre tot, passar-ho molt bé. Desprès els demanarem per aquelles coses que no poden fer com ara pegar, tirar del cabell, espitjar o destruir les construccions dels companys. D’aquesta forma, donem major importància a aquells aspectes positius reforçant tot allò que si podem fer, en lloc de centrar-nos en la part negativa. També els informen que els avisarem cinc minuts abans d’acabar la sessió, i de la senyal que farem servir per indicar el final d’aquesta i que han de començar a recollir el material emprat. Pot ser a través del xiulet, palmades, etc.










Desenvolupament
Enderrocament de la torre
En la proposta que aquí presentem, hem realitzat tres torres (dos de matalassos i una centra amb les capses de cartró). La psicomotricista contarà fins a tres i els infants sortiran corrent per enderrocar la torre. Podem crear un mica d’expectació tardant en contar per tal d’augmentar l’emoció dels nens.

Fase de desfogament
En un primer moment, les activitats de l’infant seran principalment de desfogament i alliberació de tensions que es traduiran en un joc amb accions com ara saltar del plinton o la cama elàstica, caure als matalassos, botar, trepar per les espatlleres, colpejar-se, xocar-se, etc.

Fase de joc simbòlic (en aquesta fase, intruïm els nous materials previstos)
Passats els primers 15-20 minuts, podem observar un comportament més tranquil en els infants, i comencem a observar els primers jocs més elaborats. Es tracta d’un joc simbòlic en el que la imaginació cobra un paper molt important. Predomina aquí la construcció de castells de princeses i prínceps, super herois que lluiten contra els malvats, jocs d’amagatalls, etc.

A més a més, gràcies als nous materials introduïts com els tubs de cartró i les cintes de mesurar, afavorim jocs més elaborats i amb un major grau de desenvolupament del pensament matemàtic, entre altres. Així doncs, podem destacar el descobriment de dos nenes, que van trobar dos matalassos que mesuraven exactament el mateix que na Lucy; 120 centímetres! Enhorabona boixes!




        Tornada a la 
             calma
  • Cinc minuts abans de finalitzar la sessió, la psicomotricista avisarà als infants, mitjançant la consigna donada, de que ha terminat el temps de joc i s’ha de recollir el material.
  • Reunim a tots els infants a la zona  d’assemblea de la sala i tractem de que tornin a la calma mitjançant la relaxació i la respiració pausada. 
  •  A continuació, demanarem a cada infant les sensacions viscudes; si ho han passat, bé, amb qui ha jugat i a què, etc.



                 
     Representació
    Per a la fase de representació, volia utilitzar un material modelable que permetis als infants construir en volum per tal que poguessin simbolitzar la experiència viscuda durant la sessió. El fang, era una excel·lent opció però degut a la falta de temps disponible, vam optar per la plastilina. D’aquesta forma, fer grups de joc o de manera individual, els infants van poder mostrar el seu joc a través de l’expressió plàstica.


            Ritual de   
             sortida
  • Els infants es lleven els mitjons de psicomotricitat i es posen les sabates tot sols. D’aquesta forma, treballem l’autonomia personal.
  • Sortim de la sala i tornem a l’aula.
  • Utilitzem les produccions dels infants per fer un petit museu que disposem fora de la classe i que els pares podran observar en recollir als seus fills.


A continuació, us deixo una presentació en Movie Maker amb les imatges més significatives de la sessió. Espero que us agradi tant com van gaudir els propis infants!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada