En aquesta nova entrada,
m’agradaria deixar constància sobre la magnífica conferència realitzada en el
dia d’avui per la mestra i psicopedagoga Mari Carmen Díez Navarro titulada “Les
coses del sentir: La cura emocional a la primera infància”. Aquestes són les anotacions
més destacades i rellevants que vaig recollir de la ponència.
Metàfora del
formatge. Semblança dels forats amb el no saber, els errors, etc. Cadascun a
aportat una nova reflexió per millorar la pràctica docent. Si no hi hagués moments de dubte, no hi hauria
moments satisfactoris i d’assoliment de reptes.
Metàfora del pis
de d’alt i de baix: les coses de dins, dels sentiments, de les emocions, les
coses que se senten (el pis de baix), mentre que els pensaments estan d’alt (el
pis de d’alt). El de baix mana sobre el de d’alt.
Tothom, no només els mestres, tenen un pis
de d’alt (el que pensen) i de baix (el que senten).
Una escola sense algun dels agent
implicats en el sistema educatiu (mestres, infants o famílies) no tendra
sentit.
Els mestres estem en una posició privilegiada
perquè en el paper que tenim, em de provocar la implicació de cada infant de
forma particular. Segons ella, la part més complicada de la funció del mestre
és atendre a les necessitats de tots i cadascun dels infants.
Narració de casos reals:
ü
Un
infant molt mogut i inquiet però que no parla mai de sentiments, només
d’accions i moviments. Ha d’haver un vincle i una complicitat amb cada infant.
La cara diu més que les paraules. Importància de la comunicació no verbal. Ella
els anomena “trucos, chispadas”.
ü
Un
nen que venia a dormir constantment a la cama dels pares i ells volien acabar
amb aquesta conducta. Ella va proposar que li posessin un pestillo a l’habitació.
ü
Hi ha
que ser clars amb els infants. “si no
vols, no vinguis a l’escola” li va contestar a una nena. Una nena li va preguntar
“t’agrada venir a l’escola?”
ü
Infant
difícil. Era molt callat però quan parlava era per ficar-se amb algun company.
El nen li va portar a la mestra 43 pots de cilindres diferents que va trobar a
la classe a mode d’ofrena.
ü
Una
nena molt sensitiva. Li va dir a la mestra “me
siento sola en el patio. Nadie juega conmigo” va contestar a un sentiment
de soledat, amb una acusació.
Els vincles s’han de viure i desprès ja es
pensaran. No pots dir “a veure quin
vincle tindré amb tal o altre infant...” som depositaris de tots els
afectes i maneres d’estimar de cada casa. Així a alguns infants els haurem de
frenar, a altres els hem d’incitar a expressar les seves emocions i sentiments,
etc. Per al d’arribar a món afectiu dels infants, partint del teu propi. No d’alt
a baix, sinó de baix a d’alt. Quin tipus de mestre sóc? No podem ignorar qui
som i com estam/ens sentim.
*L’escola té una espècie de criança
compartida amb les famílies. Ha de ser tendre.
ü
Una
nena que ha d’abandonar l’escola perquè els seu pare canvia de feina i s’ha
d’anar a l’estranger. Destaca l’empatia mostrada pels seus companys. Conte “El gran viaje del señor M.”. La primer
frase del conte diu “cuando se murio su hijo, el señor M. Lo dejó todo”.
*Si els mestres intervinguéssim en el tema
emocional com acompanyants, els infants s’obririen més, ho expressarien, serien
més feliços. Tot això s’ha de parlar a classe. Hem d’ensenyar als infants a
posar paraules als seus sentiments perquè així es sentiran més tranquils i
menys angoixats. No hem de caure en l’error de programar el tema dels
sentiments, el tema dels números, dels les figures geomètriques, etc., sinó que
hi ha multitud d’oportunitats en la vida d’aula en les que tot això es pot
treballar d’una manera real, significativa i contextualitzada.
ü
Cas
de l’infant al que li expliquen què són els gels demanant-li què sent quan la
seva mare agafa a un altre nen.
*Els mestres hem d’aprendre a dir als
infants “tranquil que això ens passa a
molts” d’avant d’un sentiment que no saben controlar como d’ira o gels.
D’aquesta forma, ensenyem a l’infant que ell no és dolent. Li donem
alliberació. L’hem d’ensenyar estratègies per respondre a aquells sentiments.
*Per als infants, els punts principals de
preocupació i interès són: els seu cos, sexe, tolerar la frustració, com es
neix, es movent, com pot morir si no ha nascut (en el cas d’un avorto natural).
Cal destacar, que temes difícils d’explicar com ara la sexualitat o la mort,
hem d’estar preparats. Hi ha articles interessants de Vicent Arnaiz que ens
poden ajudar. No podem donar l’esquena a aquests temes perquè formen part de la
vida.
Per tant, tenir en compte el dia a dia, la
quotidianitat, els temes d’interès propis de l’edat. Tenint en compte això,
intervenir de la millora manera però no deixar res sense tractar. Tot i que no
sapiguem que dir. Per exemple, podem demanar a la resta d’infants què pensen
ells.
Quan sorgeix un problema, en lloc de
demanar enseguida “tu has fet això? Per
què ho has fet?”, és molt millor que es tranquil·litzin i es calmin.
Tractar-ho una hora més tard per parlar amb perspectiva i amb seny.
Estratègies davant conflictes:
1.
Anem
a parlar.
2.
Mirar-nos
les cares. Per saber si els gestos facials corresponen amb el que s’està dient.
3.
Posar
la llei. No val tot ni podem fer tot el que volem. (Cas d’una nena que no té
normes ni regles. Moltes vegades els pares necessiten que existeixi un perill
físic real per tal d’adonar-se de la problemàtica de no dir “no”).
4.
Valorar
el que passa. Reforçament positiu. Estar pendent del canvi per premiar la
conducta positiva i no reaccionar únicament quan es fa allò dolent.
5.
Donar
pas a les emocions. Expressar la inseguretat per introduir-se a un grup de joc.
D’aquesta forma algun que es senti així ho podrà expressar.
6.
Mirar
el que està passant i assenyalar la conducta d’aquells que no paren quiets i no
escolta. D’aquesta forma tot el grup estarà més atent.
7.
Expressar
estratègies per enfrontar-se davant diverses situacions. Per exemple quan algú
t’agredeix, podem respondre cridant, sortint corrent, cridar a algú altres,
etc. però mai pegant com a resposta.
*Com a cloenda, dir que allò més importat
dels mestres d’Educació Infantil és donar-los les eines per tal que sàpiguen
qui són, que se’ls hi mou per a dins i sàpiguen reconèixer el seu món interior.
*Tot el que tenim en el pis de d’alt ho
hem après de manera teòrica amb la carrera. Però cal fer un aprenentatge de
tipus més emocional, propi del pis de baix, a partir de la introspecció,
l’autoanàlisi, enfrontar les nostres pors, etc. val la pena que els infants es
sentin acompanyats per nosaltres.
*És interessant practicar el contagi d’una
passió. Quines coses t’agraden, quines no, què t’emociona i què no. La mestra
provoca amb el seu interès, que els infants es contagien d’aquelles aprenentatges
i sabers. La gent necessitem apassionar-se per viure intensament cada moment i
els infants també. No hi ha res millor que la sensació de ser mestre essent tu
mateix i contagiant als infants de les teves passions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada